Layan Sebentar

Followers

Saturday, August 13, 2011

Tips sihat bagi menjalankan ibadah puasa.



1)Untuk mengurangkan rasa haus,kurangkanlah pengambilan garam dan makanan pedas ketika sahur

2)Untuk mengurangkan rasa lapar,elakkan makanan berlemak ketika sahur

3)Perbanyakkan memakan makanan yang mengandungi kandungan fiber yang tinggi dan juga sayur-sayuran untuk menahan diri dari berasa lapar sepanjang hari

4)Amalkan memakan kurma kerana ia mengandungi nutrien yang penting. jika tidak ambillah sumber makanan tambahan seperti vitamin
5)Banyakkan minum air sewktu sahur dan berbuka untuk mengembalikan kehilangan air semasa berpuasa. kekurangan air yang banyak akan menjejaskan kesihatan.


Sumber: Di sini


P/S: Cikgu Tie sekeluarga mengamalkan minum Milo Panas selepas makan nasi pada waktu sahur untuk mengelakkan rasa dahaga di siang hari. Alhamdulillah....berkesan.



8 sudi komen N3 Cikgu Tie:

Azzah said...

samalah..tapi saya dan suami minum tea o panas lepas sahur..nice info

ainnoraini said...

kurma mmg sentiasa ade kat rumah tu..mmg memberi tenaga...

sal said...

terimakasih berkongsi ilmu..akak suka minum tea o nipis apb. makan makanan berminyak..

dan suka makan kurma, terasa sihat sikit..

fairus said...

SAYA PON MINUM MILO PANAS JUGAK.. :)

Prince Halilintar said...

makan kurma pon elok juga utk tenaga..

Anaa said...

tu lah kan, kena minum air lebih bulan puasa ni.. saya sampai pecah mulut sebab kurang minum air..

AzeedA said...

assalamualaikom cikgu tie!
teman dtg teghojah ye :)
info yg sgt2 bergune! TQ!
err.. petue baby pompuan pulak? hehehe ;)

Marina said...

tips yg berguna...selamat berpuasa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Sila klik dan layan sebentar!

Sahabat Online 3

Ikan Ajaib Yang Tak Pernah Kenyang Jika Diberi Makan.

Jangan Lupa Tolong Beri Makan Ikan Ajaibku Yang Selalu Lapar ini!

Bacaan Ayat-ayat suci